Blodtryksmåler

Forhøjet blodtryk er desværre stigende blandt alle danskere. I skrivende stund døjer omkring en femtedel af den danske, voksne befolkning med forhøjet blodtryk. Det svarer altså til over en million mennesker, hvor af omtrent 30% ikke engang er klar over det.

Først og fremmest er det altså vigtigt, at vi øger kendskabet til, hvor udbredt forhøjet blodtryk er, samt at flere danskere kender til symptomerne. Husker du på de mest gængse symptomer på forhøjet blodtryk såsom forvirring, hovedpine, kvalme og balanceproblemer, er vi altså allerede nået et stykke af vejen. Den slags er så meget desto vigtigere, hvis du og din omgangskreds er i den ældre del af befolkning og måske allerede har oplever blodpropper. Det betyder nemlig, at man er mere disponeret for forhøjet blodtryk.

Forhøjet blodtryk kan dog ramme alle, og derfor er det også vigtigt at kontakte sin læge, hvis man oplever flere af de ovenstående symptomer, selvom det kan føles usandsynligt, at man lider af forhøjet blodtryk. Særligt moderne kost har nemlig betydet, at risikogruppen bliver stadig yngre.

Hvis du har fået konstateret for højt blodtryk eller bare ligger i risikogruppen, kan det desuden være smart selv at anskaffe sig en blodtryksmåler for på den måde at kunne holde øje med, hvorvidt det stiger eller falder. Det er dog vigtigt, at du finder en blodtryksmåler i høj nok kvalitet til, at den faktisk kan stoles på. Sådan en kan du finde på https://www.homecare.dk/.

Få styr på blodtrykket med kost

Hvis du allerede har fået konstateret forhøjet blodtryk, har du sandsynligvis fået medicin, der kan hjælpe på det blodtryk, du måler med din blodtryksmåler. Har du din egen blodtryksmåler, betyder det dog også, at du, hvad end du har konstateret forhøjet blodtryk eller bare er i risikogruppen, bedre kan tillade dig at eksperimentere med, hvordan din kost har en indflydelse på dit blodtryk. Som nævnt ovenfor er forskernes bedste bud på, hvorfor risikogruppen bliver yngre og forhøjet blodtryk mere almindeligt i Danmark, at vores kost har ændret sig. Vil du gerne modvirke den effekt for derved at sænke blodtrykket og risikoen for følgesygdomme såsom blodpropper, så forsøg at spise mere fedtfattig og fiberrig mad.

Helt generelt betyder det naturligvis mindre fastfood og alkohol og flere frugter og grøntsager, hvad du nok kunne have sagt dig selv. Derudover arbejder man dog også med akronymet KRAM, hvor K står for kostomlægning, R for rygestop, A for alkoholbegrænsning og M for motion. Kostomlægning er altså kun en del af processen. Hvis du kan lægge dit liv om og ramme alle fire punkter, vil du med stor sandsynlighed kunne måle det med din blodtryksmåler efter ganske kort tid. Netop det at have sin egen blodtryksmåler kan faktisk være en stor kilde til motivation, da du således, helt konkret, kan se de daglige effekter af dine nye vaner.