Styrketræning var det hotteste for et par år siden, og det er blevet en fast del af rigtig mange danskeres liv. Styrketræning er nemlig godt for både dine muskler, sener og knogler. Derudover giver styrketræning også muligheden for at forme kroppen efter dine ønsker.

Hård styrketræning kræver dog de rette byggesten, og her kan en weight gainer være et godt supplement til din almindelige kost.

Hvad er weight gainer?

En weight gainer er et kosttilskud til dig, der styrketræner og gerne vil have, at dine muskler vokser. Mange bodybuildere bruger weight gainer, når de skal bulke; altså når de vil øge deres muskelmasse. Hvis kroppen skal øge dens muskelmasse, skal den være i overskud af såvel proteiner og energi.

Proteiner er musklernes byggesten, og det er derfor vigtigt, at du får de rette mængder gennem din kost eller som et kosttilskud, hvis du styrketræner. Hvis ikke du får den rigtige næring, vil dine timer i træningscenteret nemlig ikke give det ønskede afkast. Køb weight gainer her, hvis du gerne vil opbygge muskler hurtigere.

kvinde der vægtløfter

En hurtig løsning i hverdagen

Hvis du træner fast, og du drømmer om en større numse eller mere markerede arme, kan du derfor supplere din kost med en weight gainer. I kosttilskuddet er der de nødvendige proteiner, så kroppen bedre kan restituere efter hård fysisk træning. Derudover indeholder en weight gainer også kulhydrater.

Kulhydrater er kroppens energikilde, og det er nødvendigt med energioverskud, hvis kroppen skal bygge muskelmasse. Et energiunderskud vil derimod føre til vægttab, fordi kroppen forbrænder mere, end den får igen. I mange weight gainers er der både langsomme og hurtige kulhydrater, så din krop har den fornødne energi til at genopbygge muskelfibre.

Er weight gainer noget for mig?

Det siger sig selv, at du skal træne fast og hårdt, hvis du skal have glæde af en weight gainer som kosttilskud. De ekstra kulhydrater kan nemlig ende i fedtdepoterne, hvis ikke du forbrænder dem i løbet af dagen. Derudover er der ingen grund til at supplere med ekstra proteiner, hvis du slet ikke styrketræner.

Weight gainer er derfor oplagt til dig, der styrketræner for at opbygge en større muskelmasse. Hvis du har svært ved at spise de store mængder mad, det kræver, før du får proteiner og kulhydrater nok, er det en nem måde at tilføre ekstra energi og proteiner til din kost.

Men kommer jeg ikke til at ligne en mand?

Der er en fejlagtig antagelse af, at styrketræning får kvindekroppen til at udvikle muskler som mænd. Det er langt fra tilfældet, og styrketræning kan derimod forme din krops kurver, så den ser endnu mere feminin ud. Mænd har langt mere testosteron i kroppen, hvilket virker muskelfremmende. Derfor bygger de også hurtigere større og mere markerede muskler, end kvinder gør.

Med styrketræning kan du blandt andet træne din numse og ben, hvilket giver en fyldigere, fastere og mere rund bagdel. Oveni kan du træne din overkrop, så den ser bredere og mere markeret ud. Dette kan få din talje til at syne mindre, så du får en mere kurvet og feminin timeglasfigur.